10 Pemain Import Terbaik Liga Malaysia Musim 2017

10 Pemain Import Terbaik Liga Malaysia Musim 2017|BERAKHIRNYA Liga Super musim 2017 dimana JDT FC dinobat selaku juara Liga Super 2017 buat kali keempat berturut-turut. Maka, dari statistik penjaring terbanyak untuk musim ini dilihat didominasi oleh pemain import. Menurut laman portal Fourfourtwo, terdapat 10 pemain import terbaik bagi Liga Malaysia musim 2017.

10 Pemain Import Terbaik Liga Malaysia Musim 2017

10 Pemain Import Terbaik Liga Malaysia Musim 2017

Berikut dikongsikan 10 pemain import terbaik Liga Malaysia musim 2017:

1. Gabi Guerra


Peminat bola sepak Malaysia menyedari betapa banyak ancaman Guerra selepas dua musim dengan PKNS di Liga Perdana Malaysia (MPL).

Guerra telah ditandatangani untuk JDT II tetapi telah dipindahkan ke skuad pasukan pertama selepas tingkap perpindahan telah ditutup di bawah peraturan kelab pemakan baru menggantikan tempat Jeronimo Barrales

Penyerang berusia 24 tahun itu menjaringkan 12 gol dan menambah beberapa kreativiti penting kepada garis serangan JDT untuk memenangi gelaran liga dan Piala Malaysia.

2. Cabrera


Bekas pemain Boca Juniors yang berusia 28 tahun itu tiba di Johor Bahru selepas berkhidmat di Arab Saudi dan ternyata menjadi pembelian yang baik berbanding dengan Barrales dan Brian Ferreira.

Cabrera kelihatan sukar pada permulaan musim ini tetapi terdapat kebolehan teknikalnya dan ketika dia menetap, ia terbukti menjadi pemain import JDT yang paling penting.

Bermain di sebelah kiri bahagian tengah, Cabrera  mencetak 18 gol di pertandingan domestik.

3. Ken Ilso


Penyerang Denmark berusia 30 tahun itu tiba dari S.League pada permulaan tahun ini dan mempunyai musim cemerlang dengan Kedah.

The Eagles Red tidak begitu konsisten dalam liga tetapi satu elemen yang mereka boleh bergantung pada adalah Ilso mencari belakang bersih secara tetap.

Dia menamatkan kempen 2017 dengan 25 gol dalam semua pertandingan memandangkan Kedah memenangi Piala FA pada Mei lalu dan membebaskan diri mereka dalam kekalahan terakhir Piala Malaysia kepada JDT.

4. Alves


Pemain Brazil ini merupakan satu lagi import yang selesai dengan rekod pencapaian gol yang cemerlang, menghasilkan 25 gol dalam semua pertandingan.

18 golnya dalam MSL menyaksikan dia menamatkan runner-up Mohammed Ghaddar untuk Golden Boot dan membantu Pahang menamatkan kedua di MSL. The Elephants juga adalah pengiring pengantin Piala FA.

Masa depannya di Pahang, bagaimanapun, tidak pasti kerana Alves masih belum menandatangani perjanjian baru yang ada di atas meja.

5. Ghaddar


Ghaddar menikmati musim 2017, walaupun membenarkan separuh masa kedua yang tenang selepas beralih ke JDT.

Dia tidak sepadan dengan gaya bermain JDT dan hanya menjaringkan lima lagi gol MSL, namun jarak 23 golnya cukup untuk menjadikannya pencetak gol terbanyak sepanjang satu musim.

Ghaddar dijangka meninggalkan JDT menjelang musim 2018. Dia bertukar menjadi 34 tahun depan tetapi usia tidak seharusnya menjadi kebimbangan para pelamar .

 6. Sumareh


Pemain sayap yang   mengikuti Dollah Salleh ke Pahang dari Perlis dan ia terbukti menjadi penandatangan utama.

Sumareh memecah pertahanan masa lalu dalam kelajuan nafas dan membuktikan lebih berbahaya daripada Alves walaupun menjaringkan 11 kali berbanding dengan pemain Brazil itu 25. Sumareh adalah sebab Alves mendapati banyak ruang di depan.

Walau bagaimanapun, ini boleh menjadi kali terakhir Sumareh dimasukkan di kalangan import di Malaysia kerana FourFourTwo faham dia dapat memperoleh kewarganegaraan Malaysia menjelang kempen 2018. Beliau telah bermain di Malaysia sejak 2013.

7. Thiago Augusto


Penyerang berusia 27 tahun itu bukan orang asing kepada peminat bola sepak Malaysia.

Fernandes, yang memenangi Piala Malaysia dengan Kedah pada 2016, menjaringkan gol dengan dia semasa tugas pertamanya dengan Felda United pada 2015 dan menyampaikannya selepas menandatangani semula untuk Fighters pada Julai 2017 – selepas berkhidmat dengan Manama di Bahrain.

Beliau menjaringkan 14 gol pada separuh kedua musim ini untuk bergerak ke tangga keempat dalam carta penjaring terbanyak. Matlamatnya juga membantu Felda memperbaiki secara drastik dan akhirnya memenangi tempat ketiga pada jadual MSL.

 8. Akani Sunday


UiTM hanya mengekalkan status peringkat kedua mereka dalam beberapa musim sebelum ini, tetapi itu tidak membuktikan kes itu pada tahun 2017 yang lebih selesa, terutamanya disebabkan oleh matlamat Wasiu.

Penyerang Nigeria itu menjaringkan 19 gol UiTM sebanyak 44 gol dalam MPL

UiTM juga berada dalam bahaya untuk mendapat tempat di Piala Malaysia, tetapi terlepas selepas jatuh ke tempat kelima pada pertengahan musim. Mereka menamatkan musim di tangga keenam.

9. De Paula


Biasanya bukan penyerang luar biasa, atau seorang pemain yang terkenal dengan kebolehan golnya, De Paula menukar kesan seperti Kuala Lumpur memenangi MPL 2017 untuk mendapatkan promosi ke penerbangan teratas tahun depan.

De Paula, yang memenangi Piala Malaysia 2015 dengan Selangor dan bermain untuk PDRM pada tahun berikutnya, menjaringkan 27 gol dalam 22 perlawanan untuk melarikan diri dengan anugerah but emas peringkat kedua.

10. Thiago


Pertahanan kental Perak ini pasti tidak terlepas untuk 10  pemain import terbaik 2017. Pasti ramai masih ingat aksi bermati-matian beliau ketika menentang JDT diseparuh akhir Piala Malaysia yang lalu.

Sumber: fourfourtwo.com

No comments

Powered by Blogger.