Fakta Menarik Disebalik Siapakah Coach Ramon Marcote

Fakta Menarik Disebalik Siapakah Coach Ramon Marcote|SIAPAKAH sebenarnya coach yang dikenali sebagai Ramon Marcote? 2-3 hari ini telah viral satu posting di laman sosial mengenai pemilihan jurulatih baharu pasukan Kedah dan menjadi bualan peminat bola sepak Kedah. Adakah Ramon Marcote atau Mario Gomez bakal menggalas tugas selaku jurulatih baru pasukan Kedah?

Fakta Menarik Disebalik Siapakah Coach Ramon Marcote

Nak tahu lebih lanjut mengenai 'Fakta Menarik Siapakah coach Ramon Marcote aka Marco? Jom lihat dibawah untuk mengetahui lebih lanjut...

1. Kami berkawan baik. Kami banyak berbincang dan bercakap mengenai ilmu bolasepak. Saya kecewa dengan KFA kerana tak nampak kepakaran beliau untuk naikkan gaji. KFA tak akan mengaku hal ni, KFA tetap KFA, saya telah sampai AC Milan dan 13 buah kelab Eropah iaitu PSV, Benfica, Villareal etc.

2. Hadir ke Kedah sebagai jurulatih kecergasan pada Januari 2015.

3. Pada masa itu Ian Gillan yang berasal dari Australia memegang jawatan sebagai penolong jurulatih kepada TCH.

4. Gillan dan TCH menerapkan permainan short pass tetapi menggunakan method latihan yang salah. Mereka tiada ilmu luas mengenai taktikal short pass. Australia juga bukanlah negara yang mahir dalam short pass.

5. Disebabkan method latihan dan taktikal yang salah, kedudukan Kedah sangat terumbang ambing di dalam Liga Perdana sehingga bulan April tahun lepas.

6. Prestasi teruk itu diatasi pada April. Kenapa? Ini kerana pada bulan April tahun lepas, Marco telah dilantik memegang dua jawatan iaitu jurulatih kecergasan dan penolong jurulatih kerana Gillan telah dilantik menjadi pengarah teknikal.

7. Sejak itu, Marco telah ubah dan perkenalkan method latihan short pass tiki taka yang betul kepada Kedah mengikut acuan Spain. Disebabkan Kedah tiada fasiliti dan equipment moden yang banyak, beliau hanya memperturunkan ilmu sebanyak 20% sahaja berdasarkan keadaan fasiliti dan equipment Kedah yang terhad tidak membenarkannya menurunkan 100%.

8. Hasil daripada method latihan yang betul, Kedah terus mencabar saingan liga pada tahun lalu dan menjuarainya. Method Marco ini tetap diteruskan oleh TCH sehingga ke hari ini. Anda tidak akan mahir matematik jika tak buat latihan yang betul.

9. Marco mempunyai kelulusan lesen kejurulatihan UEFA PRO A dan Master Degree in Sport Science. Kelayakan ini membolehkan beliau memegang apa sahaja jawatan samada ketua jurulatih atau penolong jurulatih atau head youth coach atau jurulatih kecergasan. Lesen bolasepak UEFA adalah lesen yang lebih tinggi tingkatnya berbanding lesen AFC.

10. Pada ketika ini, Marco sedang membuat thesis untuk menyiapkan pengajian PhD beliau di dalam sports science. Umum mengetahui individu yang mempunyai PhD boleh bergelar Professor / Doctorate.

11. Beliau berkawan dengan Pep Guardiola dan tahu sepenuhnya method tiki taka Guardiola. Mentor yang mengajar Marco mengenai taktikal short pass tiki taka ialah jurulatih lagenda iaitu Lillo, Luis Aragones dan Marcelo Bielsa. Mereka ini juga mentor kepada Guardiola. Marco juga tahu method yang diguna Spain semasa memenangi World Cup dan Euro beberapa tahun lalu.

12. Beliau pernah bertugas sebagai head youth coach di Atletico Madrid dan telah menghasilkan ramai pemain world class iaitu Aguero, Torres, De Gea, Koke, Saul Niguez dan ramai lagi sejak pemain ini masih mentah remaja seterusnya dijual kepada kelab lain dengan harga mahal. Kemudian Marco menjadi penolong jurulatih kepada pasukan utama Atletico Madrid.

13. Beliau tidak pernah meminta jawatan head coach kepada Kedah. Beliau hanya meminta kenaikan gaji sebagai penolong jurulatih kerana matawang ringgit jatuh teruk sehingga menjejaskan pertukaran matawang Spain untuk beliau menghantar wang kepada keluarganya di Spain.

14. Sebelum meninggalkan Kedah, beliau memberi ilmu Atletico Madrid kepada Kedah namun tak diendahkan pengurusan KFA.

15. Beliau juga berpesan supaya mengubah cara mencari pemain import supaya lebih dinamik dan berkesan namun tak diendahkan KFA.

16. Kenapa Marco tidak bekerja dengan mana mana team sekarang ni? Jawapannya beliau sedang fokus menyiapkan thesis PhD untuk dapat gelaran Professor / Doctorate yang sah dari kerajaan Spain. Beliau juga sedang menanti kelahiran anak bulan depan. Jika ada tawaran kelab lain, beliau akan pertimbangkan.

Mudah-mudahan Ramon Marcote berjaya menjadi jurulatih baru pasukan Kedah!

No comments

Powered by Blogger.